Dit is Unwasted: de anti-verspillingsdienst van PepsiCo

Dit is Unwasted: de anti-verspillingsdienst van PepsiCo

Multinational PepsiCo, bekend van frisdrank en merken als Duyvis, Lay’s en Quaker, lanceert vandaag een initiatief om voedselverspilling tegen te gaan. Het is voor het eerst dat het bedrijf in de Benelux rechtstreeks aan consumenten verkoopt.

Het idee voor het initiatief is een klein jaar geleden geboren, zoals valt te lezen op de site. Vorig jaar is het concept uitvoerig getest, en op basis van consumentenfeedback besloten het concept officieel te lanceren. Volgens Unwasted is voor de lancering alles opnieuw opgebouwd. ‘Van de webshop tot ons logistieke systeem.’

Too Good To Go
Unwasted lijkt erg op bestaande initiatieven als Too Good To Go. De boxen van Unwasted zijn, naast de eigen webshop, ook via de app van Too Good To Go te bestellen. Verschil is dat bij de bestaande concepten vaak producten door lokale winkels worden verzameld en in een box worden verkocht. Bij Unwasted werkt dat anders. ‘Als de producten minder dan vier weken houdbaar zijn, vinden supermarkten ze niet meer geschikt om aan te bieden in de schappen’, stelt het bedrijf. ‘PepsiCo blijft dus regelmatig met een restant producten zitten, die niet meer verkoopbaar zijn, maar nog prima zijn voor consumptie.’ Deze producten komen in aanmerking voor de dienst.

Voedselbank
PepsiCo is al langer bezig om verspilling tegen te gaan. Zo wordt een deel van de overgebleven producten ook al aan de Voedselbank aangeboden. Maar dan nog zit PepsiCo met een overschot aan producten. Deze artikelen komen in aanmerking voor Unwasted. Om te voorkomen dat deze producten worden vernietigd, kwam PepsiCo met het initiatief om deze producten alsnog in boxen te verkopen. ‘In de toekomst hopen we dat we naast producten van PepsiCo ook producten van andere merken via Unwasted kunnen aanbieden en zo samen met andere partijen op kunnen trekken om voedselverspilling te beperken’, vertelt Wim Destoop, general manager North West Europe bij PepsiCo.

Consumenten kunnen kiezen uit twee soorten boxen: een medium box en large box. De medium box bestaat uit ongeveer negen producten  en kost 11,99 euro. De large box kost 14,99 euro en bestaat uit ongeveer vijftien producten. PepsiCo stelt dat de winkelwaarde van de box hoger ligt dan het aanschafbedrag. Net als bij vergelijkbare initiatieven weten consumenten niet wat er in de boxen zit. Maar het gaat in ieder geval om A-merk producten van merken als Doritos, Duyvis en Lay’s. Die producten zijn nog minstens drie weken houdbaar. Beide boxen worden zonder extra bezorgkosten thuisgebracht.

artikel: Twinkle Magazin  -  foto`s Twinkle

 

Dit is Unwasted: de anti-verspillingsdienst van PepsiCo